Új jelszó kérése
Termékajánló
TOP termékek
Hírlevél
Házhozszállítás

Fizetési megoldás
Tanúsítvány
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Taneszközblog
Művészeti nevelés taneszközök
Iskolai tábla
Képességfejlesztés - SNI taneszközök
Könyv, film, zenemű
Irodaszer
2018.06.01 13:16

Hogyan szabályozzuk a képernyő előtt töltött időt – és kapjunk egy boldogabb gyermeket

Hogyan szabályozzuk a képernyő előtt töltött időt – és kapjunk egy boldogabb gyermeket

Manapság sokan használják akár mobiltelefonjukat, akár tabletüket bébiszitterként. Amikor szülőként túl sok a teendő, vagy amikor utazásra kerül a sor, a szülők odaadják telefonjukat vagy tabletüket, hogy amíg a gyerek játszik, ők el tudják végezni a dolgukat. Általában nem is igazán fordítunk nagy hangsúlyt a játékidő szigorú szabályozására, hiszen sokan úgy gondoljuk, hogy még az egészséges határon belül van a képernyő előtt töltött idő.

Azonban már valószínűleg sok szülőnek szemet szúrt, hogy valami még sincs teljesen rendben. Sok kisgyereknél észrevehető, hogy sokszor a játékidő után hisztissé válik, duzzogni kezd, akár még dühkitörései is lesznek. És ez még nem minden.

Sokszor a képernyő előtt töltött idő után a gyerekek agya olyan, mintha kikapcsolna, és bármilyen egyszerű feladatot szeretnénk megoldatni velük, egyszerűen nem megy, hiába tudott 1 órával ezelőtt mindent.

Vajon miért van az, hogy a nagy high-tech cégek vezetői – például anno Steve Jobs is – nagyon erősen szabályozzák a képernyő előtt töltött időt saját gyerekeiknél? Van talán valami információjuk, ami az átlagembernek nincs? Nos, ezt nem tudjuk, azonban tudunk valami mást.

Több kutatás is kimutatta, hogy amikor szigorúan szabályozva van a gyerekeknél a képernyő előtt töltött idő, a gyerekek jobban viselkednek, többet tudnak aludni, és az iskolában is jobban teljesítenek. Emellett, akik nem töltik minden ébren töltött percüket a képernyő előtt, sokkal jobbak az emberi érzelmek leolvasásában is.

Azonban nyilvánvalóan sok szülőnek nehezére esik ennyire hidegszívűen szabályozni szeme fénye szórakozását, és úgy gondolják, hogy ha ezt megteszik, akkor az addigi hisztizés nem, hogy megszűnik, de még tovább is fokozódik, és a gyerek majd egyfajta hisztizéssel kevert utálattal fog a szülőhöz állni.

Szerencsére ez egyáltalán nincs így.

Ha látta már valaki, hogy a gyermek telefonnal/tablettel eltöltött ideje alatt mennyi alkalmazást tölt a készülékre, annak valószínűleg már koppant egy párszor az álla a padlón a meglepettségtől. És itt el is érkeztünk a lényeghez:


MI A MEGOLDÁS?

Ha bárki azt gondolná, hogy erre az a megoldás, hogy most akkor semmit nem használhat, minden meg van tiltva, és ennyi volt, az hatalmasat téved, és esetenként akár még rosszat is tehet a kisgyerek fejlődésének.

„De hát akkor mégis mit kéne tenni?” merülhet fel a kérdés. A válasz 3 fő pontba sorolható:

  1. Tedd rendbe az alkalmazásokat
  2. Állíts be szigorúan betartandó időtartamot
  3. Mondd el a kisgyermeknek mit miért csinálsz

Kezdjük az első ponttal. Mint azt fentebb említettem, a gyerekek általában nagyon sok alkalmazást töltenek le a készülékre. Azonban nagyon nem mindegy, hogy pontosan milyenek is azok az appok.

Elsőkörben a gyermek segítségével válogassuk ki a ténylegesen használt alkalmazásokat. Majd, ha ez megtörtént, rendezzük csoportba azokat.

Itt talán két csoportra lenne a legmegfelelőbb szedni az appokat. Az egyik a hasznos „szellemi táplálék” típusú alkalmazások, a másik csoport pedig a nem hasznos „gyorskaja” típusú alkalmazások. Az első csoportba rendezzünk át minden olyan alkalmazást, amely a gyermek fejlődédét érdemben segíti. A második csoportba pedig az általános, szórakoztató, de semmi különösebb oktató célzattal nem rendelkező alkalmazásokat tegyük. Az alkalmazások kiválogatásába és csoportosításába nyugodtan vonjuk be a gyereket is, így megkönnyítve a harmadik lépést.

Még előtte azonban, második lépésként, szintén a gyermekkel együtt, állapodjatok meg egy időtartamban, amit be kell tartania, a szülőnek pedig ügyelni kell arra, hogy tényleg ne legyen a 20 percből 120 perc. Pontos számot a legideálisabb időtartamra nem nagyon lehet mondani, de azért azt remélem minden szülő tudja/érzi, hogy mennyi az az idő, ami még nem túl sok, de nem is túl kevés.

Harmadik lépésként pedig jöhet a magyarázat, hogy mit miért csináltunk. Mondjuk el azt is, hogy az első csoportba tartozókkal nyugodtan játszhat, azonban a második csoportban lévőkkel csak bizonyos alkalmakkor, hiszen azok olyanok, mint a gyorskaja. Ha minden nap azt eszed, megárt, azonban alkalmanként egyszer-egyszer egy kis „gyorskaja” nagyon jól esik.

Ha minden jól ment, akkor néhány héten belül drasztikus változást figyelhetünk majd meg a kisgyermek viselkedésén. Olyannyira, hogy sokszor a szinte már-már függővé vált gyermek az előbb alkalmazott lépések hatására a függősége szinte teljesen megszűnik, és már nem is vágyik arra, hogy minden ébren töltött percét a képernyő előtt töltse.