Savak és bázisok bemutatása
Összefoglaló
pH szenzor használata különböző háztartási vegyszerek kémhatásának mérésére.
Elmélet
Hagyományos háztartási vegyszerekkel dolgozva a tanulók megérthetik a pH skála jellegét. Ebben a kísérletben a diákok megfigyelhetik, hogyan változik a lilakáposzta leve savak és bázisok jelenlétében, és ezt az indikátort a pH skála értékeihez köthetik.
A tanulók továbbá képesek lesznek az alábbiakra is:
- Észrevehetik azt, hogy az anyagokat egy csoportba, például a savak vagy a lúgok közé sorolhatjuk az alapján, hogy hasonlóan reagálnak
- Magyarázatokat és előrejelzéseket tehetnek a bizonyítékok alaápján és logikai következtetéseket vonhatnak le
- Képesek lesznek egy tudományos mérőeszköz, a pH szenzor használatára, valamint a számítógép adatábrázoláshoz és -kiértékeléshez szükséges eszközeit is megismerhetik.
Módszer
A tanulók az alábbi feladatok végrehajtásában szereznek tapasztalatot:
- A diákok az alábbiak során szereznek tapasztalatot:
- A munkaterület és az eszközök felállítása ahhoz, hogy különböző háztartási vegyszerek pH értékét mérjék
- Különböző háztartási anyagok pH értékének mérése
- Vegyszerek csoportosítása kémhatás alapján: savak, lúgok és semleges anyagok
Használt szenzorok és felszerelés
PASCO Kémiai szenzorcsomag
A tanulók hőmérséklet, pH/ISE/ORP, abszolút nyomás & feszültséget mérhetnek a segítségével. PASPORT interfész szükséges a használatához.
Használt anyagok/Ajánlott Csomagok
- PASCO Vezeték nélküli Élettudományi kezdőcsomag
Készlet, mellyel a 13 kísérletből 11 tanítható a Középiskolai tanári útmutató - Élet laborfoglalkozásai közül.
-
PASCO Középiskolai vezeték nélküli alap szenzorcsomag
Ebben a csomagban minden szenzor megtalálható, amellyel mind a 49 labortevékenység végrehajtható a Középiskolai mérési gyakorlatok laborkézikönyvben lévőek közül.
A kísérlet során az adatgyűjtéshez interfész és szoftver szükséges.