Mobil szenzoros szoba - nyugalom és tanulás
A szenzoros sátrak és kuckók nemcsak csendes pihenőhelyek: támogatják a koncentrációt, az önszabályozást és a tanulást is. Blogposztunkban bemutatjuk, hogyan használhatják őket óvodákban és iskolákban a különböző korosztályoknál.

Mi az a mobil szenzoros szoba vagy sötét kuckó?
Sok óvoda és iskola küzd azzal, hogy megfelelő helyet biztosítson azoknak a gyermekeknek, akik érzékszervi feldolgozási nehézségekkel élnek, vagy egyszerűen csak időnként szükségük van egy nyugodt környezetre, ahol lelassíthatnak és feltöltődhetnek. Egy forgalmas, zajos csoportszobában vagy tanteremben a gyerekek könnyen túlterhelődhetnek – ilyenkor különösen fontos, hogy legyen egy tér, ahová „visszavonulhatnak”, és ahol biztonságban megnyugodhatnak.
Ilyen helyzetekben nyújt kiváló megoldást egy összecsukható, mobil szenzoros tér vagy sötét kuckó. Különösen azokban az intézményekben ideális, ahol szűkösek a helyiségek, hiszen kis helyen elfér, könnyen tárolható és szükség esetén bármelyik teremben felállítható. A pop-up sátor fekete és fehér színben érhető el, a nagyobb változat pedig kerekesszékkel közlekedő gyermekek számára is használható. Azok az intézmények, amelyek nagyobb hellyel rendelkeznek és tartós megoldást keresnek, választhatnak nagyobb, fixen kialakított szenzoros szobát is.




Hogyan alakítsunk ki szenzoros teret?
A sátor vagy kuckó helyének kiválasztásakor fontos, hogy az megfeleljen a gyermekek igényeinek. Ez lehet egy olyan tér, amely elsősorban nyugalmat és elvonulási lehetőséget kínál, vagy éppen egy olyan hely, ahol csökkenthetők a külső ingerek. A szenzoros sátor sokoldalúan használható: nemcsak az érzékszervi igényeket támogatja, hanem biztonságos, befogadó környezetet is nyújt, amely alkalmas kisebb tanulócsoportok, például hangtanulási vagy fejlesztő foglalkozások számára is.
A berendezés mindig a gyerekek szükségleteihez igazodik: azok számára, akik megnyugvásra vágynak, megfelelőek lehetnek a fényjátékok, a buborékcsövek vagy a puha berendezési tárgyak, például párnák vagy szőnyegek. Mások inkább különféle érzékszervekre ható eszközöket kedvelhetnek – vagy akár egy teljesen üres teret. A pedagógusok gyermekekről szerzett tapasztalata és ismeretei kulcsszerepet játszanak abban, hogy a kuckó valóban támogató környezetté váljon.
Miért érdemes szenzoros teret kialakítani a gyermekek számára?
A szenzoros sátrak és sötét kuckók előnyei messze túlmutatnak azon, hogy egyszerűen csak egy csendes helyet biztosítanak. A gyermekek érzékszervi feldolgozási nehézségei esetén ezek a terek sokkal többet nyújtanak:
Érzékszervi ingerek szabályozása
A sátor kontrollált környezetet teremt, ahol a gyermekek biztonságban gyakorolhatják érzékszervi tapasztalataik kezelését. Ez segít abban, hogy kiegyensúlyozottabbnak és fókuszáltabbnak érezzék magukat.
Nyugalom és ellazulás
A külső ingerek minimalizálásával a szenzoros tér elősegíti a relaxációt, csökkenti a stresszt és a szorongást.
Koncentráció javítása
Azok a gyerekek, akik gyakran túlterhelődnek az ingerek miatt, a szenzoros sátorban könnyebben tudnak összpontosítani, ami hozzájárulhat tanulmányi teljesítményük javulásához.
Önszabályozás fejlesztése
A sátorban elhelyezett eszközök – például fényjátékok, buborékcsövek vagy puha berendezések – ösztönzik a gyerekeket arra, hogy saját érzelmeiket és viselkedésüket tudatosabban kezeljék.



Hogyan használhatjuk a mobil szenzoros szobát?
A mobil szenzoros szoba sokoldalúságát jól mutatják a tapasztalatok, amelyeket a Chadsgrove School Support Services (Worcestershire) vezetője, Mark Chadsgrove osztott meg. Intézményükben a sátor rövid idő alatt az egyik legkedveltebb eszközzé vált, hiszen a lehetőségek tárháza szinte végtelen:
A szenzoros sátor nemcsak a szabályozást segíti, illetve sötét térként szolgál különféle eszközök – például fényjátékok vagy buborékcsövek – használatához, hanem szinte bármilyen tanulási vagy játékos tevékenység központi helyszínévé válhat. Legyen szó dramatikus játékról (például egy „Medvevadászat” újrajátszásáról), nyelvi vagy olvasási gyakorlatról („szóvadász foci”), vagy egyszerű relaxációról – a sátor mindig különleges élményt ad a gyerekeknek.
Ötletek a szenzoros sátor használatához kisebb gyermekeknél
Alternatív oktatási programunkban a kisebb tanulók gyorsan felfedezték, milyen sokféleképpen használható a szenzoros sátor. Kiváló helyszíne lehet a bújócskának, a mesék újramesélésének vagy a szerepjátéknak. Gondoljunk csak bele: induljunk „Medvevadászatra”! Elrejtőzünk a sátorban, amely egy csapásra a medve barlangjává változik.
A gyerekek számára ez valódi varázslat – olyan élmény, amely különösen sokat jelent a legsebezhetőbb tanulóknak. A sátor nemcsak örömteli pillanatokat hozott, hanem segített újra bevonni azokat a gyerekeket is, akik hosszabb ideje kimaradtak az oktatásból.
Ötletek a szenzoros sátor használatához nagyobb általános iskolás gyermekeknél
Ahogy a gyerekek idősebbek lesznek, a szanzoros szoba szerepe is új formát ölt. Például használható kapuként mozgásos játékokhoz: miért ne lehetne a feladat, hogy a gyerekek megtalálják azokat a szavakat a babzsákokon, amelyek rímelnek egy megadott szóra, majd bedobják őket a sátor „kapuján”? „Készen álltok? Rajt!” – és máris vidám, játékos tanulás zajlik.
Másik nagy kedvenc a „szóvadász szafari”: a pedagógusok szavakat ragasztanak a sátor belső falára és mennyezetére, a gyerekek pedig zseblámpával keresik meg, hangosan olvassák fel, majd kiáltják a szavakat. Ez sokkal izgalmasabb élményt nyújt, mint a hagyományos szókártyák!
Ötletek a szenzoros sátor használatához nagyobb gyermekeknél
A felső tagozatos tanulók számára a sátor gyakran a kreatív önkifejezés és a pihenés helyszínévé válik. Lehet egy nyugodt olvasósarok, vagy akár egy tér, ahol fejhallgatóval zenét hallgatnak, miközben fényjátékok kísérik az élményt.
A sátor azonban nemcsak játékra és kikapcsolódásra alkalmas: sokszor bizalmi beszélgetések kiindulópontja is lesz. Ha például egy pedagógus a sátor előtt ül, kezében egy bábúval, amely „bekukucskál” a sátor nyílásán, az gyakran mély és értékes beszélgetésekhez vezet. A sátor így biztonságos, csendes helyet nyújt, ahol a gyerekek nyugodtan gondolkodhatnak, beszélgethetnek, szabályozhatják érzelmeiket és jobban megérthetik önmagukat.




Miért nélkülözhetetlen egy szenzoros sátor?
A szenzoros sátrak felhasználási lehetőségei jóval túlmutatnak a nyilvánvalón. Gyakran hallani azt a kifogást: „Szenzoros sátor? Az túl sok helyet foglal, nálunk nincs rá lehetőség!” Ideje megfordítani a szemléletet: „Szenzoros sátor? Hogyan is tudnánk nélküle működni?”
A valódi kérdés inkább így hangzik: Ön hogyan fogja használni a sajátját?
Külön köszönet Mark Loveday-nak, a Chadsgrove School Support Services vezetőjének a tapasztalatok megosztásáért. A szervezet egyik kiemelt csapata, a Pathways Team, azokat a tanulókat segíti vissza az oktatásba, akik érzelmi okok miatt kerülik az iskolát. Sikerességüket mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 100%-os arányban sikerült újra bevonniuk a gyerekeket a tanulásba, ezért elnyerték a NASEN „Az év alternatív oktatási programja” díját.
Forrás: https://worldofeducation.tts-international.com/ideas-for-using-a-sensory-tent/
