Termékajánló
TOP termékek
Hírlevél
Házhozszállítás

Fizetési megoldás
Partnereink
Tanúsítvány
SSL Certificate
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Taneszközblog
Pályázatok
Ovibolt.hu
Fejlesztő eszközök
Szenzoros_eszközök
Interaktív_eszközök
Robotika
Természettudományok
Iskolai_térképek
Alsó_tagozat
Sportszerek
Könyv, film, zenemű
Iskolai bútor és tábla
2021.06.15 09:06

Mi a felezési idő? - Látványos kísérletek PASCO eszközökkel 4.rész

Mi a felezési idő?

Hogy tudjuk bemutatni radioaktív anyagok használata nélkül?
Sorozatunk záró részében ezt fogjuk bemutatni.

A fizika és kémia oktatás sokszor csak a száraz tananyag megtanításából és a különböző képletek, számolások begyorlásából áll. Egyszerű, de látványos kísérletekkel azonban élményszerűvé tehető a fizika tanulása a diákok számára.

Az elmúlt hetekben:

Sorozatunk negyedik részében pedig a felezési idő fogalmával ismerkedünk meg.

A kísérletet az alábbi útmutató szerint végezheti el:

Szükséges eszközök:

Háttér:

A radioaktív anyagok egy bizonyos időállandó szerint bomlanak. Ez azt jelenti, hogy minden radioaktív atomnak van egy bomlási valószínűsége egy adott időn belül. Ennek megfeleltethetjük a felezési időt, mely megmutatja, hogy milyen időn feleződik le egy radioaktív minta mennyisége. Ebben a kísérletben 100 db M&M’s-et használunk (vagy pénzérme, puzzle darab) egy elem 100 darab radioaktív izotópjaként. Tegyük fel, hogy az izotópok megkülönböztethetetlenek egymástól.

Kísérlet folyamata:

  1. Nyissa meg a SPARKvue szoftvert.
  2. Nyissa meg a „19A Halv Lives” fájlt.
  3. Minden csoport 100 darab izotóppal indul. Ezt a szoftver az „Amount remaining” (megmaradt mennyiség) számlálón keresztül fogja mérni. Kezdetben minden izotópot radioaktívnak feltételezünk. Tegye a 100 db M&M’s-et a simítózáras zacskóba.
  4. Rázza meg a zacskót és öntse ki a drazsékat egy sík felületre.
  5. Csak azon darabkákat vegye fel, melyeken tisztán látszódik még az „m”k – ezek lesznek a még radioaktív izotópok. Számolja meg az „m” drazsékat, majd csak ezeket tegye vissza a zacskóba.
  6. Táblázatba és SPARKvue-be jegyezze fel a megmaradt drazsékat mint „1. felezési idő”.
  7. Az üres darabkákat tegye félre – ezek már elbomlottak stabil állapotba. Számolja ki, hogy százalékosan mennyi drazsé bomlott el egy kör során, majd jegyezze fel ezt is a táblázatba. Például, ha a kör 35 darab drazséval kezdődött és 19 maradt radioaktív, akkor 16 bomlott el. Így (16/35)*100 = 46%-a a drazséknak elbomlott.
  8. Ismételje meg a 4.-7. lépéseket addig, ameddig minden csoki el nem bomlott.
  9. A SPARKvue készít egy ábrát a felezési időről a megmaradt izotópok függvényében.

 

A kísérlet során a méréseket a PASCO SPARKvue szoftver segítségével könnyedén nyomon követheti:

A SPARKvue egy rendkívül sokoldalú szoftver, korábban a kísérletsorozatunk 2. és 3. részében is fontos szerepet játszott a mérések során.

 A programot 60 napig ingyenesen is kipróbálhatja! Kattintson IDE és töltse le most! >>

 

A SPARKvue egy díjnyertes szoftver a tudományos oktatásban, amely magában foglalja az adatgyűjtést, megjelenítést, elemzést és kiértékelést egyetlen könnyen kezelhető környezetben.  Az új, kiterjesztett keresztrendszer lehetővé teszi a diákok számára a szenzorok adatainak kiértékelését - az iskolában vagy otthon, ahol lehetőségük nyílik elemzésre a naplófotók és írásbeli megfigyeléseik alapján - mindezt egy ujjmozdulattal.

A SPARKvue szoftver többféle oktatási módszer támogatására alkalmas, az irányított megfigyeléstől a nyílt végkimenetelű felfedezésig. Számos funkciója könnyíti meg a használatát és a kísérletek elvégzését.  

A program lehetővé teszi a valós idejű, mennyiségi mérést és elemzést PASPORT szenzorokkal, emellett beépített előrejelzések, jegyzetek és pillanatképek készíthetők a elektronukis napló segítségével. A szoftvert érintőképernyőre is optimalizálták, így akár tablet vagy okostelefon segítségével is elvégezhetjük a mérések.

Tudjon meg még többet a PASCO SPARKvue szoftverről, kattintson IDE! >>

 A programot 60 napig ingyenesen is kipróbálhatja! Kattintson IDE és töltse le most! >>