Mi a felezési idő? - Látványos kísérletek PASCO eszközökkel 4.rész
Mi a felezési idő? Hogy tudjuk bemutatni radioaktív anyagok használata nélkül? Sorozatunk záró részében ezt fogjuk bemutatni.
A fizika és kémia oktatás sokszor csak a száraz tananyag megtanításából és a különböző képletek, számolások begyorlásából áll. Egyszerű, de látványos kísérletekkel azonban élményszerűvé tehető a fizika tanulása a diákok számára.
Az elmúlt hetekben:
- megvizsgáltuk a foton energiáját, >>
 - a víz állapotváltozását és hőmérsékletének kapcsolatát, >>
 - és a otthon használatos tisztítószerek pH-értékét is. >>
 
Sorozatunk negyedik részében pedig a felezési idő fogalmával ismerkedünk meg.
A kísérletet az alábbi útmutató szerint végezheti el:
Szükséges eszközök:
- Eszköz telepített SPARKvue szoftverrel (PASCO SPARKvue – intézményi liszensz (PS-2400))
 - Közepes méretű simítózáras tasak
 - Egy zacskó M&M’s, pénzérme vagy puzzledarab
 

Háttér:
A radioaktív anyagok egy bizonyos időállandó szerint bomlanak. Ez azt jelenti, hogy minden radioaktív atomnak van egy bomlási valószínűsége egy adott időn belül. Ennek megfeleltethetjük a felezési időt, mely megmutatja, hogy milyen időn feleződik le egy radioaktív minta mennyisége. Ebben a kísérletben 100 db M&M’s-et használunk (vagy pénzérme, puzzle darab) egy elem 100 darab radioaktív izotópjaként. Tegyük fel, hogy az izotópok megkülönböztethetetlenek egymástól.
Kísérlet folyamata:
- Nyissa meg a SPARKvue szoftvert.
 - Nyissa meg a „19A Halv Lives” fájlt.
 - Minden csoport 100 darab izotóppal indul. Ezt a szoftver az „Amount remaining” (megmaradt mennyiség) számlálón keresztül fogja mérni. Kezdetben minden izotópot radioaktívnak feltételezünk. Tegye a 100 db M&M’s-et a simítózáras zacskóba.
 - Rázza meg a zacskót és öntse ki a drazsékat egy sík felületre.
 - Csak azon darabkákat vegye fel, melyeken tisztán látszódik még az „m”k – ezek lesznek a még radioaktív izotópok. Számolja meg az „m” drazsékat, majd csak ezeket tegye vissza a zacskóba.
 - Táblázatba és SPARKvue-be jegyezze fel a megmaradt drazsékat mint „1. felezési idő”.
 - Az üres darabkákat tegye félre – ezek már elbomlottak stabil állapotba. Számolja ki, hogy százalékosan mennyi drazsé bomlott el egy kör során, majd jegyezze fel ezt is a táblázatba. Például, ha a kör 35 darab drazséval kezdődött és 19 maradt radioaktív, akkor 16 bomlott el. Így (16/35)*100 = 46%-a a drazséknak elbomlott.
 - Ismételje meg a 4.-7. lépéseket addig, ameddig minden csoki el nem bomlott.
 - A SPARKvue készít egy ábrát a felezési időről a megmaradt izotópok függvényében.
 
A kísérlet során a méréseket a PASCO SPARKvue szoftver segítségével könnyedén nyomon követheti:
A SPARKvue egy rendkívül sokoldalú szoftver, korábban a kísérletsorozatunk 2. és 3. részében is fontos szerepet játszott a mérések során.
A programot 60 napig ingyenesen is kipróbálhatja! Kattintson IDE és töltse le most! >>
A SPARKvue egy díjnyertes szoftver a tudományos oktatásban, amely magában foglalja az adatgyűjtést, megjelenítést, elemzést és kiértékelést egyetlen könnyen kezelhető környezetben. Az új, kiterjesztett keresztrendszer lehetővé teszi a diákok számára a szenzorok adatainak kiértékelését - az iskolában vagy otthon, ahol lehetőségük nyílik elemzésre a naplófotók és írásbeli megfigyeléseik alapján - mindezt egy ujjmozdulattal.

A SPARKvue szoftver többféle oktatási módszer támogatására alkalmas, az irányított megfigyeléstől a nyílt végkimenetelű felfedezésig. Számos funkciója könnyíti meg a használatát és a kísérletek elvégzését.
A program lehetővé teszi a valós idejű, mennyiségi mérést és elemzést PASPORT szenzorokkal, emellett beépített előrejelzések, jegyzetek és pillanatképek készíthetők a elektronukis napló segítségével. A szoftvert érintőképernyőre is optimalizálták, így akár tablet vagy okostelefon segítségével is elvégezhetjük a mérések.
Tudjon meg még többet a PASCO SPARKvue szoftverről, kattintson IDE! >>
A programot 60 napig ingyenesen is kipróbálhatja! Kattintson IDE és töltse le most! >>
                    
    
        
        